Dzisiaj jest: 27.4.2024, imieniny: Sergiusza, Teofila, Zyty

Przetarg na roboty remontowe w budynku w Warszawie

Dodano: 6 lat temu Czytane: 126

Oferta przetargowa na roboty budowlane polegające na modernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami na parterze przy ul. Środkowej w Warszawie

Wartość zamówienia Poniżej 5 548 000 EURO
Rodzaj zamówienia Robota budowlana
Data umieszczenia ogłoszenia na stronie Miasta 2018-06-26 , 12:23:36
I Zamawiający
Zamawiający Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy
- adres Jagielońską 23, 03-719 Warszawa, woj. mazowieckie
- telefon (0-22) 818-67-41
- faks (0-22) 818-67-41
- e-mail zamow@zgn-praga-pn.pl
- adres internetowy http://www.zgn-praga-pn.waw.pl
Osoba upoważniona do kontaktów w sprawach proceduralnych Agnieszka Michałowska
- adres Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy, Jagielońską 23, 03-719 Warszawa
- lokal 2
- telefon (22) 818-67-41
- email zamow@zgn-praga-pn.pl
Osoba upoważniona do kontaktów w sprawach merytorycznych Jarosław Gałkowski
- adres Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy, Jagielońską 23, 03-719 Warszawa
- lokal 19
- telefon (0-22) 2054148
- email
Adres, pod którym można uzyskać specyfikację istotnych warunków zamówienia Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy, Jagielońską 23, 03-719 Warszawa
- lokal 2
Adres, na który należy przesyłać oferty Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy, Jagielońską 23, 03-719 Warszawa
- lokal 107
II Przedmiot zamówienia
Nazwa zamówienia Wykonanie prac budowlanych polegających na modernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami na parterze przy ul. Środkowej 14 w Warszawie, realizowanych w ramach zadania inwestycyjnego: Rewitalizacja obszaru Nowej Pragi-Kwartał Inżynierska- ul. Stalowa 33 oraz ul. Środkowa 12 i 14. Oznaczenie sprawy: DNZP.261.68.2018
Opis zamówienia Przedmiot zamówienia obejmuje Wykonanie prac budowlanych polegających na modernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami na parterze przy ul. Środkowej 14 w Warszawie (dz. nr ewid. 10, obr. 4-13-05) w Warszawie. Budynek przy ul. Środkowej 14 w Warszawie został ujęty w gminnej ewidencji zabytków nieruchomych m. st. Warszawy. 
Szczegółowy zakres robót, zakres obowiązków Wykonawcy i sposób realizacji został określony w siwz oraz w załącznikach stanowiących integralną część siwz tj. 
a) Przedmiarach robót: w podziale na branże: 
- Przedmiar branża: budowlana 
- Przedmiar branża: budowlana - zagospodarowanie terenu 
- Przedmiary branża sanitarna: sanitarna-wod-kan; sanitarna – co; sanitarna – węzeł; 
- Przedmiary branża elektryczna: instalacje elektryczne; instalacje elektryczne - węzeł i instalacje teletechniczne. 
zwanych łącznie Przedmiarami – Załącznik Nr 4 do siwz. 
b) Projekcie umowy – załącznik Nr 5 do siwz. 
c) Dokumentacji Projektowej składającej się z: 
- Projektu Budowlanego; 
 branża Architektoniczna; 
 branża Konstrukcja-Budowlana; 
 branża Sanitarna; 
 branża Elektryczna. 
- Projektu Wykonawczego, w tym: 
 Tom I - Architektura i Konstrukcja – Projekt architektoniczno-konstrukcyjny remontu generalnego (modernizacji) budynku ( Dział I) oraz Projekt podbicia fundamentów (Dział II); 
 Tom II – Instalacje elektryczne i Teletechniczne - Instalacje elektryczne (Dział I); Instalacje teletechniczne (Dział II) oraz Projekt węzła cieplnego – instalacje elektryczne (Dział III). 
 Tom III – Instalacje sanitarne – Projekt instalacji wod-kan i c.c.w. (Dział I); Projekt instalacji c.o. (Dział II); Projekt węzła cieplnego – Technologia i Automatyka (Dział III) oraz Projekt wymiany wodomierza Głównego (Dział IV). 
- Specyfikacji Technicznych Wykonania i Odbioru Robót („STWiORB”) dla branży budowlanej, sanitarnej i elektrycznej. 
Zwanych dalej łącznie Dokumentacją Projektową – Załącznik Nr 6 do siwz. 
d) Decyzji Nr 19/2018 z dnia 15.02.2018 r. – Załącznik Nr 7 do siwz. 
Miejsce wykonania robót budowlanych, usług lub miejsce dostaw Warszawa
Główny przedmiot (CPV) 45.45.30.00-7
Dodatkowe przedmioty (CPV) 45.45.00.00-6 
45.11.13.00-1 
45.26.10.00-7 
45.22.35.00-1
Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej Nie
Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej Nie
Czy Zamawiający zamierza zawrzeć umowę ramową Nie
Czy Zamawiający zamierza ustanowić Dynamiczny System Zakupów Nie
Czy Zamawiający zamierza zastosować aukcję elektroniczną do wyboru najkorzystniejszej oferty Nie
Czas trwania zamówienia lub termin wykonania Data zakończenia: 2019-12-31
III Informacje o charakterze prawnym, ekonomicznym, finansowym, i technicznym
Wymagane wadium 41000,00 zł.
Informacje dotyczące sytuacji wykonawcy oraz informacje i formalności niezbędne do oceny, czy spełnia on minimalne wymogi ekonomiczne, finansowe i techniczne WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU 
III.1.1) Kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów 
Określenie warunków: 
Informacje dodatkowe 
III.1.2) Sytuacja finansowa lub ekonomiczna 
Określenie warunków: Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że: 
1) posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 700 000,00 zł. (słownie: siedemset tysięcy złotych); 
2) posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną nie niższą niż 1 000 000,00 zł. (słownie: jeden milion złotych) oraz będzie posiadał takie ubezpieczenie w okresie realizacji przedmiotu zamówienia. 

Informacje dodatkowe 
III.1.3) Zdolność techniczna lub zawodowa 
Wykonawca spełni warunek jeżeli wykaże, że: 
1) wykonał, w sposób należyty, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył, w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, co najmniej 2 roboty budowlane polegające na budowie, remoncie lub przebudowie (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) budynków w tym co najmniej jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub budynku zbiorowego zamieszkania o kubaturze nie mniejszej niż 2 000 m3 i o wartości robót budowlanych nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł. (słownie: jeden milion pięćset tysięcy złotych) brutto każda. 
W przypadku wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia przez dwóch lub więcej Wykonawców warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli jeden z wykonawców wykaże, że wykonał, w sposób należyty, zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończył, w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, 2 roboty budowlane polegające na budowie, remoncie lub przebudowie (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) budynków w tym co najmniej jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub budynku zbiorowego zamieszkania o kubaturze nie mniejszej niż 2 000 m3 i o wartości robót budowlanych nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł. (słownie: jeden milion pięćset tysięcy złotych) brutto każda. 

2) Dysponuje do kierowania budową - kierownikiem budowy - osobą posiadającą: 
a) wykształcenie techniczne potwierdzone tytułem inżyniera, 
b) uprawnienia budowlane do kierowania, nadzorowania i kontrolowania budowy i robót budowlanych bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej wymagane przepisami ustawy Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994 r (t.j. Dz. U. z 2017 r, poz. 1332 z zm.) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, w zakresie konstrukcyjno-budowlanym, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, 
c) aktualne zaświadczenie o przynależności do Izby Inżynierów Budownictwa wymagane przepisami ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa z dnia 15 grudnia 2000 r (t.j. Dz. U. z 2016 r, poz. 1725) 
d) co najmniej 3 – letnie doświadczenie na stanowisku kierownika budowy, kierownika robót, inżyniera budowy lub inspektora nadzoru– w zakresie budowy, przebudowy lub remontu; 
e) doświadczenie na stanowisku kierownika budowy, kierownika robót, inżyniera budowy lub inspektora nadzoru przy remoncie lub przebudowie (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane) co najmniej jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego lub budynku zbiorowego zamieszkania, o kubaturze co najmniej 2 000 m3 i o wartości robót nie mniejszej niż 1 500 000,00 zł. (słownie: jeden milion pięćset tysięcy złotych) brutto.

3) Dysponuje do kierowania robotami budowlanymi w branży sanitarnej - osobą posiadającą: 
a) uprawnienia budowlane do kierowania, nadzorowania i kontrolowania budowy i robót budowlanych bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych wymagane przepisami ustawy Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994 r (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1332 z zm.) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; 
b) aktualne zaświadczenie o przynależności do Izby Inżynierów Budownictwa wymagane przepisami ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa z dnia 15 grudnia 2000 r (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1725); 
c) co najmniej 3 – letnie doświadczenie przy realizacji robót budowlanych polegających na remoncie, budowie lub przebudowie (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane). 

4) Dysponuje do kierowania robotami budowlanymi w branży elektrycznej - osobą posiadającą: 
a) uprawnienia budowlane do kierowania, nadzorowania i kontrolowania budowy i robót budowlanych bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych wymagane przepisami ustawy Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994 r (t.j. Dz. U. z 2017r., poz. 1332 z zm.) lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; 
b) aktualne zaświadczenie o przynależności do Izby Inżynierów Budownictwa wymagane przepisami ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa z dnia 15 grudnia 2000 r (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1725); 
c) co najmniej 3 – letnie doświadczenie przy realizacji robót budowlanych polegających na remoncie, budowie lub przebudowie (w rozumieniu ustawy Prawo budowlane). 

5) dysponuje do bezpośredniej realizacji przedmiotu zamówienia – wykonywania robót budowlanych objętych przedmiotem zamówienia - robót wskazanych w Przedmiarach oraz Dokumentacji Projektowej - w liczbie co najmniej 10 osób - wymóg zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, w wymiarze pełnego czasu pracy – pełnego etatu, przez cały okres realizacji umowy o zamówienie publiczne), posiadających kwalifikacje we wszystkich branżach niezbędnych do realizacji zadania inwestycyjnego. 

Czy zamawiający wymaga od wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób: tak 
Informacje dodatkowe: Wykaz osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - DOŚWIADCZENIE KIEROWNIKA BUDOWY – PUNKTOWANE W RAMACH KRYTERIUM OCENY OFERT - wzór stanowi Załącznik Nr 1 do oferty i stanowi integralną część oferty. Niniejszy dokument ma umożliwić dokonanie oceny w kryterium „doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - kierownika budowy”, opisanym szczegółowo w Rozdziale XIII siwz. 

III.2) PODSTAWY WYKLUCZENIA 
III.2.1) Podstawy wykluczenia określone w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp 
III.2.2) Zamawiający przewiduje wykluczenie wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy Pzp tak 
Zamawiający przewiduje następujące fakultatywne podstawy wykluczenia: 
(podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust.5 pkt 1ustawy Pzp) 
(podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp) 
(podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy Pzp) 
(podstawa wykluczenia określona w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp) 

III.3) WYKAZ OŚWIADCZEŃ SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W CELU WSTĘPNEGO POTWIERDZENIA, ŻE NIE PODLEGA ON WYKLUCZENIU ORAZ SPEŁNIA WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ SPEŁNIA KRYTERIA SELEKCJI 
Oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w postępowaniu 
tak 
Oświadczenie o spełnianiu kryteriów selekcji 

III.4) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW , SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 3 USTAWY PZP: 
1) zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem podatkowym w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu; 
2) zaświadczenia właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego albo innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert, lub innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca zawarł porozumienie z właściwym organem w sprawie spłat tych należności wraz z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami, w szczególności uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu; 
3) odpisu z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia na podstawie art. 24 ust. 5 pkt. 1 ustawy. 

III.5) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 1 USTAWY PZP 
III.5.1) W ZAKRESIE SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU: 

1) informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy, tj. co najmniej 700 000 zł (słownie: siedemset tysięcy złotych), w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert; 
2) dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną określoną przez zamawiającego tj. nie niższą niż 1 000 000 zł (słownie: jeden milion złotych); 
3) wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty zostały wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – inne dokumenty; 
4) wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami; 

III.5.2) W ZAKRESIE KRYTERIÓW SELEKCJI: 
III.6) WYKAZ OŚWIADCZEŃ LUB DOKUMENTÓW SKŁADANYCH PRZEZ WYKONAWCĘ W POSTĘPOWANIU NA WEZWANIE ZAMAWIAJACEGO W CELU POTWIERDZENIA OKOLICZNOŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 1 PKT 2 USTAWY PZP 

III.7) INNE DOKUMENTY NIE WYMIENIONE W pkt III.3) - III.6) 
1) wypełniony formularz ofertowy sporządzony z wykorzystaniem wzoru stanowiącego Załącznik Nr 1 do siwz; 

2) Wykaz osób wyznaczonych do realizacji zamówienia- doświadczenie Kierownika Budowy- sporządzony z wykorzystaniem wzoru stanowiącego Załącznik Nr 1 do oferty, który stanowi integralną część oferty – dokument ma umożliwić dokonanie oceny oferty w kryterium „kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia Kierownika budowy opisanym w rozdziale XIII siwz; 

3) Kosztorys ofertowy, który stanowi integralną część oferty – Załącznik Nr 4 do oferty sporządzony na podstawie Przedmiarów stanowiących Załącznik Nr 4 do siwz i zgodnie z siwz, w tym zgodnie z postanowieniami dotyczącymi sposobu obliczenia ceny; 

4) W przypadku, gdy wykonawca polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów na zasadach określonych w art. 22 a pzp – tj. zaistnienia okoliczności o których mowa w Rozdziale V ust. 4 siwz składa zobowiązanie innych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, zawierające w szczególności elementy określone w Rozdziale V ust. 4 pkt. 2 siwz; 

5) wadium wnoszone w poręczeniach lub gwarancjach należy dołączyć w oryginale do oferty, natomiast w przypadku wniesienia wadium w pieniądzu - Zamawiający zaleca dołączenie do oferty potwierdzenia dokonania przelewu wadium - zgodnie z postanowieniami Rozdziału VIII niniejszej siwz; 

6) pełnomocnictwo – w przypadku podpisania oferty oraz poświadczenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentów przez osobę niewymienioną w dokumencie rejestracyjnym (ewidencyjnym) Wykonawcy, należy do oferty dołączyć stosowne pełnomocnictwo w oryginale lub kopii poświadczonej notarialnie, które w swej treści jednoznacznie wskazuje czynności do których pełnomocnik jest umocowany. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia do oferty należy dołączyć również pełnomocnictwo, o którym mowa w Rozdziale V ust. 5 pkt 3 siwz. 

7) Wykonawca w terminie 3 dni od dnia zamieszczenia na stronie internetowej, o której mowa w art. 86 ust. 5 pzp, przekaże zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt. 23 pzp. Wraz ze złożeniem oświadczenia, wykonawca może przedstawić dowody, że powiązania z innym wykonawcą nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 
 
IV Kryteria oceny ofert i informacje administracyjne
Kryteria oceny ofert
Cena 60 %
Doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - kierownika budowy 5 %
Okres gwarancji 35 %
Warunki uzyskania specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz dodatkowych wyjaśnień Formularz można odebrać do dnia 2018-07-16
Cena: 0,00 zł.
Miejsce dokonania opłaty: ---
Adres internetowy, pod którym można pobrać siwz: www.zgn-praga-pn.waw.pl
Termin i miejsce składania ofert Oferty należy składać do dnia 2018-07-16 godzina 10:00 
Miejsce: patrz wyżej (adres, na który należy przesyłać oferty)
Termin związania ofertą 30 dni od ostatecznego terminu składania ofert
Data, godzina i miejsce otwarcia ofert 2018-07-16, 10:10, ZGN ul. Jagiellońska 23, 03-719 Warszawa, pok. 1 parter
V Inne informacje
Czy zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków UE? Nie
Data zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazania do UOPWE 2018-06-26

Zapisz się do newslettera:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.